Filipijnen - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Joris VerheesVerhaegh - WaarBenJij.nu Filipijnen - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Joris VerheesVerhaegh - WaarBenJij.nu

Filipijnen

Door: Joris en Joris

Blijf op de hoogte en volg Joris

06 April 2015 | Myanmar, Pagan

Filipijnen

Na een maand reizen in Myanmar was het tijd voor het volgende land: de Filipijnen! Na Myanmar, waar we veel culturele en actieve activiteiten gedaan hebben, was het tijd voor het traditionele vakantie gevoel. De Filipijnen was hier het ideale land voor, omdat het uit meer dan 7000 eilanden bestaat met schitterende stranden. Het viel ons als gauw op dat dit land veel meer van het westen weg heeft dan Myanmar. Er waren weer McDonalds, kroegen, prostitutie, engelse muziek en BBQ vlees. Vooral de betaalde liefde was erg opvallend. Op vrijwel elke plek in de Filipijnen waar we geweest zijn zag je meerdere keren per dag een jong Filipijns meisje met een oudere westerse man. De mensen in de Filipijnen zijn redelijk hard. In tegenstelling tot andere Aziatische landen zijn de inwoners uitgesproken en hebben ze lef. Het land is nog niet overspoeld door toerisme, maar je komt toch genoeg gezellige andere backpackers tegen. Zo hebben we Lucas uit Zwitserland ontmoet. Hij heeft 3 weken met ons meegereisd. Hij was een tikkeltje gek en heeft samen met ons mooie ‘kroegverhalen’ gemaakt.

Belevingen per stad

Manilla.
Stappen in stad met veel prostitutie en barren gericht op toerisme. Geeindigd in een karaoke bar met alleen Filipijnse mensen. In ons hostel Kees ontmoet. Hij runt het iniatief keesi.com. Hij maakt in allerlei steden over heel de wereld filmpjes dat hij door de stad loopt. Er gebeurd helemaal niets, maar toch super veel... Dit iniatief verdient promotie.

San Juan.
Surfdorpje. Surfles gehad. Lekkere surfvibe. Dit merkte je in het hostel, waar we de eerste nacht in een hangmat geslapen hebben en je gedwongen werd om te chillen. In de namiddag jongens ontmoet met het strandvoetballen. Deze Filipijnse jongens lieten ons ’s avonds het nachtleven zien.

Banaue.
Wandelingen gemaakt door rijstvelden in de bergen. Erg mooi gebied, voelde heerlijk om doorheen te lopen. De zwitser Lucas en andere Nederlanders ontmoet.

Sabang.
Mooie duik en snorkel plek. Eerste duikles gehad. Hostel aan het strand. Als je wakker werd kon je je snorkel pakken en boven schitterend koraal met visjes snorkelen. Later hoorde we dat er schildpadden in de buurt zaten. Deze gingen we zoeken en.... gevonden! 2 hele grote schildpadden die heel vredevol rondzwommen, vet! Daarnaast een hanengevecht bekeken. Met een mes aan hun poot probeerde ze elkaar te vermoorden. Dit gebeurde in een stadion waar vele Filipijnse mannen aan het joelen waren omdat ze hun salaris op 1 van de 2 hanen gezet hadden.

Borocay.
Een kleine week met 2 andere Nederlanders en Lucas zon, zee, strand en feesten. De avonden begonnen met het spel fiven en rum. Fiven is uitgegroeid tot ons favoriete spel. Ook bij medereizigers viel dit spel goed in de smaak. Overdag lekker de kater doden in de zee en in een cirkel volleyballen met een opdracht voor de verliezer. Verhaegh liet heel het strand geloven dat er een haai langszwom en Verhees speelde deze haai. In Borocay hebben we ook Verhees zijn verjaardag goed gevierd.

San Miguel.
Met een pistool geschoten. Kicken!

Alubihod beach.
Eiland hoppen en op gave plekken (grotten, afgelegen strandjes) snorkelen.

Cebu.
Feestennnnnn

Malapascua.
Van 15 meter hoge rots gesprongen. Duits koppel ontmoet. Toen we zaten te fiven op het strand liep er een krab zo groot als een kokosnoot langs ons af. Dag erna werden we wakker en kwam er priester ons hostel zegenen. Later hoorde we dat die nacht in ons hostel een man zelfmoord gepleegd had.

Oslob.
Met walvishaaien gezwommen! Vissen van 6 tot 10 meter lang die je bijna kon aanraken.

Moalboal.
2 dagen een scooter gehuurd en op de bonnefooi rondgetrokken. De 2de dag conyonning gedaan. Door een rivier lopen, zwemmen en hoge sprongen maken. Dit gebeurde in een schitterend gebied met links en rechts rotswanden met jungleachtige planten en stalactieten. Perfecte combinatie tussen een gave activiteit en sprookjesachtig gebied. Samen met de walvishaaien en scootertocht waren dit 2 dagen om nooit meer te vergeten.

Cebu.
In deze stad, waar het wemelt van de shemales, ons Filipijns avontuur afgesloten met een goede stapavond (zonder shemales). De dag erna afscheid genomen van Lucas en het vliegtuig gepakt naar Indonesie!

In Indonesie willen we 2 maanden blijven... je hoort van ons. Groetjes

• 06 April 2015 - 16:09

Jeroen:

mooi verslag weer! Jullie maken veel mee daar! Ben al benieuwd naar t volgende verslag

• 06 April 2015 - 20:49

Ingrid :

Kei leuk jongens !!! jullie vermaken je uitstekend zo te lezen! Geniet ervan in Indonesië !

• 06 April 2015 - 23:39

Dorry:

Lieve Jorissen,
    Fijn te lezen dat jullie je zo goed vermaken!
    X Dorry

• 07 April 2015 - 11:17

Annie Van Den Corput:

Kei gaaf jongens. Op naar het mooie Indonesie.
    Naar Java????
    Ik hoor het wel.
    Geniet ervan.......
    Groetjes Annie en Ad

• 07 April 2015 - 22:47

Rita:

Mooi verslag weer! Leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken. Geniet ervan!
    Groetjes Rita

• 09 April 2015 - 12:08

Isabel Baneke:

Hi Joris & Joris,

Als journalist van dagblad Trouw schrijf ik een artikel over Nederlanders in gebieden waar veiligheidsrisico's zijn. Heel graag zou ik jullie per telefoon een paar vragen stellen over jullie verhaal. Waarom zitten jullie daar? Voel jullie je weleens onveilig? Zijn jullie je bewust van het reisadvies dat voor Myanmar geldt?

Met vriendelijke groet,

Isabel Baneke

• 20 April 2015 - 21:45

Leontine:

Hey Joris,(sen) heel veel reisgenot daar. groetjes Leontine en Leo

• 25 April 2015 - 19:21

Jo Crooijmans:

Leuk en interessant verslag. Jullie komen terug met eindeloze verhalen .Groetjes jo

• 28 December 2018 - 09:54

Rob:

Beste Joris en Joris,

Mooi verslag !
    Ik heb een vraagje wat betreft jullie reis van Myanmar naar de Filipijnen. Mijn dochter is momenteel in Myanmar en wil op korte termijn naar de Filipijnen , wat is de beste, goedkoopste, makkelijkste optie om naar de Filipijnen te vliegen. En zijn er problemen met het overleggen van een doorreisticket bij de douane ? Ik hoor graag van jullie. Bij voor baat dank !

groeten,

Rob