Indonesie - Reisverslag uit Sumatra, Indonesië van Joris VerheesVerhaegh - WaarBenJij.nu Indonesie - Reisverslag uit Sumatra, Indonesië van Joris VerheesVerhaegh - WaarBenJij.nu

Indonesie

Door: Jorissen

Blijf op de hoogte en volg Joris

02 Juni 2015 | Indonesië, Sumatra

Reisverslag Indonesie

In de maanden April en Mei hebben we door Indonesie getrokken. Indonesie leek ons een leuk afwisselend land om doorheen te reizen. Daarom kozen we ervoor om 7 weken voor dit grote land uit te trekken. In deze 7 weken hebben we rondgetrokken door Java, Bali, Lombok en Sumatra. In deze voormalig Nederlandse kolonie voelde we ons snel thuis.

Het heerlijke goedkope eten was super. Voor minder dan een euro kon je op elke hoek van de straat een lekkere sate of nasi goreng scoren. We aten regelmatig 4 keer op een dag. Het bier was daarentegen niet goedkoop. De islamitische overheid heeft een flinke accijns geplaatst op ons favoriete goudgele drankje. Bier wordt op steeds minder plaatsen beschikbaar. De islamitische partijen willen bier verbieden in alle supermarkten. Dit is al doorgevoerd in een aantal islamtitische provincies. In deze provincies (Sumatra, Java) kon je om 5 uur 's ochtends genieten van de prachtige luide islamitische gebeden. In Bali is de meerderheid Hindoeistisch. Hier konden we gelukkig flink feesten.

Wat ons opviel bij de indonesische bevolking is dat ze graag contact zoeken met de toeristen. De locals zijn erg vriendelijk en spreken redelijk goed Engels. Zelfs in de grote steden hadden ze meer interesse in jou dan in je geld (op Bali na). In dit land hebben we dan ook het meest contact gehad met de locals. Samen muziek maken, samen (kleine stukjes) reizen, bij locals geslapen en bij locals op de boerderij gewerkt.

Het land biedt een goede mix van cultuur, feesten en natuur. We hebben ons heel goed vermaakt in Indonesie en zouden nog langer in dit land kunnen vertoeven.

Java (cultuur/natuur)

Jakarta
Groep locale muzikanten ontmoet. Avondje muziek gemaakt en samen gezongen op het plein. Vriendelijke jongetje van ongeveer 10 jaar ontmoet die werd opgevoed door de gemeenschap. De mensen van de stad gaven hem gratis eten, kleren etc.

Yogyakarta
5 nederlanders ontmoet waarmee we authentieke tempels hebben bezocht en op stap zijn geweest. Geeindigd met een groep locale jongeren die een verjaardag aan het vieren waren. Hier hebben we voor het eerst de locale alcoholische dranken geprobeerd.

Kaliminjawa
Absoluut 1 van onze hoogtepunten. We zijn hier met 2 andere nederlanders gaan kamperen op een onbewoond eiland. Van te voren hadden we de nodige boodschappen gedaan bij een supermarkt, een tent gehuurd en een harpoen geregeld. Een bootje bracht ons naar het onbewoonde eiland Seruni en beloofde ons na 3 dagen weer te komen halen. Op het eiland kookte we rijst en bakte onze zelfgevange vis op het kampvuur. s Avonds zaten we gezellig rondom het kampvuur. Daarbij hoorde natuurlijk een drankje. We hadden ons hier op voorbereid door een flesje wodka te kopen. We miste alleen een lekker drankje om het mee te mixen. Dus wat doe je dan als je op een tropisch onbewoond eiland zit? Juist! Een kokosnootje plukken! Joris Verhaegh is toen op Joris Verhees zijn schouders gaan staan. Zo hadden we een heerlijke wodko. Verder hadden we ook de luxe dat het eiland omringt was met levend koraal en schitterende vissen. Dus onze snorkels kwamen goed van pas!

Malang (Bromo, Ijen)
Een tocht gemaakt van 3 dagen waarin we 2 vulkanen hebben bezocht. Ook dit was een van onze hoogtepunten van de reis. Bij beide vulkanen kon je op de rand van de vulkanen lopen. 1 misstap kon het einde van ons leven betekenen. Beide vulkanen waren nog actief en er kwam nog steeds veel rook uit. Unieke en spannende ervaring. Vulkaan Ijen hebben we snachts bezocht om het blauwe vuur te kunnen zien. Met een gasmasker kon je dan een stuk de krater inlopen. Als je pech had en de wind draaide dan kwam de rook in je gezicht en was het moeilijk ademen en begonnen je ogen te tranen.

Bali (Feesten, surfen, stranden)

Lovina
Groep 50 plussers ontmoet in een klein cafeetje. Zij hadden veel geld verdiend en waren naar Bali verhuisd om te relaxen. Ze vonden het erg gezellig om met 2 jonge gasten de avond door te brengen. Later op de avond kwam de sfeeer goed los in de grotere kroeg. De Amsterdamse man probeerde alle vrouwen van de kroeg aan ons te koppelen. De Brabandse vrouw vertelde ons 100 keer hoe leuk ze dit Brabants onderonsje vond. En als klap op de vuurpijl nodigde de Engelse man ons uit voor een gratis diner in zijn 5 sterren resort. Hier hebben we de dag erna flink van geprofiteerd. Deze keer geen rijst of goedkope soep, maar rode wijn en biefstuk. We namen extra kleine hapjes om zo extra lang te kunnen genieten. Heerlijk.

Ubud
Een goede plek om te ontspannen. We hebben hier de beste massage ooit gehad. In de ochtend hebben we yoga gedaan in een open gebouw tussen de rijstvelden. We hebben tevens de apen in het monkey forrest bewonderd. Na dit bezoek heeft Joris Verhees een apenfobie. Een grote oude dikke aap liet Joris zijn tanden zien en rende op hem af. Joris schrok zich een hoedje en wist niet hoe te reageren. Gelukkig konden de security guards er wel om lachen. Pas op het laatste moment gebruikteze hun katapult om de aap af te schrikken.

Balian beach
In Ubud hebben we 3 dagen een scooter gehuurd. We zijn langs de zuid-west kust geredem om surfplekjes te bezoeken.

Mediwe
Gesurfd. Over het strand en door de bergen gescooterd.

Seminyak
Erwin van de Broek opgezocht. Hij verbleef in een grote villa met zwembad. S Avonds zijn we gaan stappen met Erwin en zijn huisgenoten.

Padang-Padang
Vanuit hier hebben we per scooter het zuidelijke gedeelte van Bali verkend. Veel mooie stranden bezocht en gesurfd.

Kuta
Grootste party locatie van Bali. Flink gefeest en overdag aan het strand relaxen en surfen.

Lombok (Natuur, avontuur, surfen)

Sengiggi
Scooter gehuurd, mooie uitzichtpunten.

Kuta (lombok)
Mooie tocht van Sengiggi richting Kuta. Na 1,5 uur rijden kwamen we bij een doodlopend stuk. Terug rijden dat vinden wij niet zo spannend. Daarom besloten we het pad richting de bergen in te rijden. Dit bleek een avontuurlijke keuze. Paden die eigenlijk te stijl waren voor de scooter. Weg nergens verhard, overal grind en rotsen. Niet weten waar je bent en wanneer er eindelijk weer een verharde weg komt. Het rijden door de bergen was vermoeiend en spannend. Na 4 uur sukkelen over de bergpaadjes, kwamen we weer op de verharde weg en konden we onze weg vervolgen naar Kuta. Daar wachtte een sfeervol strandfeest op ons.

Gili Air
Schitterend relax eiland. Geen gemotoriseerde voertuigen en weinig wegen.

Gili Trawangan
Feesten

Maleisie

Kuala Lumpur
Joris Verhaegh zijn reismaten van Zuid Korea opgezocht. Adriana en Jack woonde op 17 hoog in een prachtig appartementencomplex in het centrum van de stad. In de avond hebben we op het dak van een hoog gebouw op het terras gezeten met uitzicht op heel de stad.

Indonesie Sumatra (Natuur, Jungle, avontuur)

Medan
Rommelige stad dus zo snel mogelijk weg gegaan

Ketambe
Een jungle trekking gedaan van 2 nachten en 3 dagen. Er waren 2 plekken in sumatra om deze jungletrekking te doen, echter hebben wij gekozen voor de meest avontuurlijke. Op deze plek moest je wilde oerang oetangs zoeken in plaats van naar een voedingsplek te gaan voor oerang oetangs. Vele soorten apen gezien en gelukkig ook de oerang oetangs gevonden. We zagen een hele familie oerang oetangs. We sliepen naast een rivier in een tentje. De tent bestond alleen uit een plastic zeil. Alle dieren uit de jungle konden makkelijk in de tent kruipen. Snachts is dit geen fijn idee als je weet dat er cobras, pytons en andere enge dieren in de jungle leven. Ook hebben we een nachtwandeling gemaakt in de jungle waarbij we snachts met een zaklampje op zoek gingen naar dieren. Het was een spannende tocht doordat je allerlei geluiden hoort en beperkt zicht hebt. Aan het einde van de tocht toen we de jungle weer uitliepen, zijn we achter op een passerende pickup truck naar huis gereden. Dit maakte onze Bear Grylls(ultimate survival) ervaring compleet.

Onderweg naar Toba lake
Zijn we gestrand in een klein dorpje waar we geen vervoer meer konden vinden richting Toba Lake. Verschillende mensen wilden ons helpen en brachten ons elke keer een klein stukje buiten het dorp waardoor we uiteindelijk in de middle of nowhere stonden. Hier was gelukkig een schooltje die locale jongeren engelse lessen gaf. De leraar nodigde ons uit om voor de klas te komen staan. Beide kregen we een aparte klas en vertelde een verhaal over onszelf. Daarna stelde de kinderen ons vragen. Zo konden ze engels leren en leerde ze ons kennen. Ze vonden het erg speciaal om ons te ontmoeten en wilde graag met ons op de foto. Joris Verhaegh moest zelfs aan de hele klas zijn handtekening geven.
Uiteindelijk werd het donker en hadden we nog geen slaapplek. Gelukkig bood de leraar ons aan om te overnachten in het huis van zijn familie. Met 13 man sliepen we op de grond in een houten huisje. Als bedankje hebben we de volgende dag op de plantage van de familie gewerkt. Leuke ervaring!

Tuk Tuk (toba Lake)
Hier hebben we op een scooter de mooie omgeving verkend en hebben we gejetskied. Schitterend groot meer tussen de bergen.

Medan
Van Medan gevlogen naar Thailand!!